maanantai 21. heinäkuuta 2014

Lähdetään kauas pois, sinne mis on lämmin

Juhannuksen jälkeen alkoi Suomen sateet ja kylmät ilmat riittää ja suunnattin viideksi päiväksi kaverin luokse kylään Mallorcan lämpöön. Jännitystä matkaan toi se, että matkustimme stand by -lipuilla, jolloin koneeseen pääsee mikäli siellä sattuu olemaan tilaa. Vielä lähtöselvityksessäkään meille ei pystytty paikkoja takaamaan ja portille asti jännitimme pääsemmekö koneeseen. Ja kyllähän me lopulta päästiin.

Vietimme suurimman osan aikaa Mallorcan pohjoisrannikon tuntumassa, mutta yhden päivän retken teimme kuitenkin Solleriin, saaren länsirannalle. Lähdimme matkaan jo aikaisin aamulla ja satama-alueella Port de Sollerissa oli erittäin rauhallinen uinuva kalastajakylätunnelma, kun kahvilat vasta hiljalleen availivat oviaan ja  ihmisiä oli liikkellä vain kourallinen. Söimme aamupalaa satamassa, minkä jälkeen lähdimme vanhalla puisella raitiovaunulla Solleriin.

Soller ei välttämättä ole mikään shoppailijan paratiisi, mutta todella suloinen ja tyypillinen Välimeren alueen pikkukaupunki kahviloineen ja kapeine kujineen. Päiväkahvien jälkeen suuntasimme juna-asemalle, mistä lähti sympaatinen puujuna Palmaan. Matka kestää noin tunnin ja matkalla on kauniita maaseutu- ja vuoristomaisemia. Suuren osan ajasta juna tosin kulkee myös tunneleissa. Palmassa ehdittiin vain pyörähtää ennen kuin piti lähteä bussilla takaisin pohjoiseen.

Illalla nautimme oikein ihanan illallisen kun kavereiden ystäväpariskunta tuli kylään. Täytyy kyllä sanoa että kavereiden talo on jo itsessään upealla paikalla vuoren rinteellä ja maisemat ovat sen mukaiset, mutta kyllä se puutarha viimeistään aiheutti suunnatonta kateutta. Siellä kasvoi perinteisten kurkkujen, tomaattien ja mansikoiden lisäksi myös kymmenittäin omena-, luumu,- viinirypäle-, appelsiini-, mandariini-, viikuna- ja päärynäpuita sekä yrttejä rosmariinista viherminttuun sekä laventelia ja laakerinlehtipuita. Oi oi ja oi.

Meistä kukaan ei taida olla oikein rannallamakoilutyyppiä, mutta pitihän sitä silti yhtenä päivänä käydä lähirannalla pötköttämässä. Aurinko oli jo turhankin polttava, mutta merivesi oli aivan täydellisen lämpöistä ja väristä, kuin suoraan matkaoppaan kuvista. Ehdittiin myös käydä melomassa tunnin verran ja täytyy sanoa, että oli hieman eri fiilis meloa siellä turkoosin meren ympäröimänä kuin Suomen järvillä! Rantapäivän jälkeen suunnattiin vielä paikalliselle viinitilalle viininmaisteluun.

Illalla suunnattiin kylille paikallisiin ravintoloihin. Tarjolla oli erilaisia tapaksia (tai pinchoja oikeammin) ja kaksi eri pinchoa ja lasillinen valinnaisesti joko olutta, viiniä tai sitruunaolut shandya maksoi 2,50 euroa. Ihanaa ruokaa ja aivan mahtava idea, saataisiinpa Suomeenkin!

Viimeisenä päivänä käytiin vielä aamulla vuoristossa ajelulla ja aamupalalla sekä kierreltiin hieman Pollensan kylässä. Auton mittari näytti 38 astetta ja melkein itku tuli kun ajattelin Suomen +12 asteeseen paluuta. Palman kautta suunnattiin takaisin lentokentälle ja taas saatiin jännittää päästäisiinkö koneeseen. Onneksi tällä kertaa saatiin paikkaliput jo lähtöselvityksessä, eikä tarvinnut portille saakka jännätä. Lehdistä oltiin luettu, että Suomen huonon kesän vuoksi kaikki pakettimatkat oli käytännössä loppuunmyytyjä, joten mikäli paluu olisi ollut muutamaa päivää myöhemmin ei välttämättä oltaisi oltu yhtä onnekkaita.

Palman kentällä oli aikas kivasti sisustettu kahvila.

Aivan ihana ja rentouttava loma oli kaiken kaikkiaan. Välttämättä Mallorca ei ole ollut oma ykkösmatkakohde ja sinne ei kenties olisi tullut lähdettyä, mikäli kaveri ei siellä asuisi, mutta kyllä tämän matkan jälkeen voisi hyvinkin lähteä uudestaan. Varsinaista nähtävää ei ehkä loputtomiin riitä, mutta ruoka on maukasta, viini edullista, lämpöä riittää ja harrastusmahdollisuuksia on runsaasti.

Onko teistä kukaan käynyt Mallorcalla? Tai mikä olisi se oma unelmien matkakohde?

// R

-----

We made a quick visit to Mallorca in the end of June since the weather in Finland was so terrible. Mallorca's never been on my must-visit-list but it was a very pleasant surprise. Delicious food, good wine, great beaches, cuty towns, great possibilities for outdoor excercise and sunny weather. What else could you ask for?

1. Ooh, näyttää ja kuulostaa täydelliseltä! Varmasti huippureissu! Olisipa ihana päästä itsekin tuolla käymään!

1. Kyllä voin mallorcaa tuon reissun pohjalta suositella. Tietysti meillä reissu oli hieman erilainen kun sai asua ja kulkea paikallisten kanssa, mutta näin muutenkin paikka on oikein passeli lapsiperheille tai pariskunnille.

2. Kuulostaapa ihanalle. Ja makeet kuvat!

3. Ihania kuvia, herkullisen näköisiä ruokia. Itse lähden ensi kuussa Lontooseen. En ole juurikaan matkustellut joten vaihtoehtoja unelmien matkakohteiksi on paljon, mutta uudessa-Seelannissa olisi ainakin mukava käydä.

1. Oi Lontoo on kyllä kiva, hyvää reissua! Me ei naapurimaita kauemmaksi pahemmin lapsena matkusteltu ja olenkin itse opiskeluajoista asti yrittänyt päästä aina reissuun kun mahdollista. Kolme vuotta sitten yksi pitkäaikainen unelmani toteutui kun pääsi viettämään 7kk reissussa. Silloin olin juuri uudessa-seelannissa myös kuukauden ja täytyy sanoa että on kyllä suosikkikohteeni numero yksi. Aivan upea maa, minne on pakko kyllä joskus uudestaan päästä! Sitä paikkaa voin kyllä todella lämmöllä suoaitella:)

Kiva kun jätit viestin! :)